Biografie & Exposities

Biografie & Exposities

Joanna M.C. Crone (1947) woont en werkt in Utrecht. 

Vanaf de jaren '70 zet zij de alledaagsheid op een subtiele manier om in beeld, vaak gebruikmakend van textiel. Vanaf eind jaren '80 en begin jaren '90 legt zij zich, naast haar docentschap, meer toe op andere materialen (installatiedraad, metaal, papier en restmateriaal).


Joanna Crone is altijd op zoek naar harmonie, rust en ingetogenheid. De figuratieve voorstellingen zijn vaak melancholisch/ surrealistisch dan wel humoristisch van toon. Zij wil zowel in de keuze van haar materialen als door haar techniek, kwetsbaarheid, gewichtloosheid en transparantie weergeven.

 

Joanna Crone heeft deelgenomen aan verscheidene exposities, zowel nationaal als internationaal.

In 2017 is er een documentaire gemaakt over Joanna Crone en haar werk.




Exposities - nominaties - publicaties



2017  In de documentaire Joanna Crone - kunstenaar in Utrecht, vertelt Joanna Crone over haar werk en haar inspiratiebronnen. Zij wandelt met Alfred van Rossum door de historische binnenstad van Utrecht. Langs de wegen die haar vader, de Utrechtse schrijver C.C.S. Crone, lang geleden

ook bewandeld heeft.

De documentaire is in 2017 gemaakt door Henny Ram en Willem van der Putten.




Uniek gebruik van materiaal

Het oeuvre van Joanna Crone kenmerkt zich door eenvoud, is zeer toegankelijk, en komt daardoor bij de kijker direct binnen. Al is het 'maar' vanwege het unieke gebruik van het materiaal dat we overal om ons heen zien, zoals installatiedraad, onderdelen van een mobieltje, tandenstokers, pareltjes en haarnetjes. Ook koper-en ijzergaren, tule en touwtjes, sleepnetten uit de Noordzee, worden omgetoverd tot een poetische schoonheid;
Met eindeloos geduld, en zorgvuldig gedrapeerd of omgebogen, beginnen ze een tweede leven. Nationaal en internationaal maakten velen al kennis met de bijzondere blik van Joanna; keken zij als het ware door haar ogen naar dat wat was en weer werd.



Subtiel en knap

Joanna Crone spreekt liever over haar werk dan over zichzelf, maar het één kan nou eenmaal niet zonder het ander. Via de keuze van haar materiaal wordt een subtiel gevoel opgewekt, dat het best kan worden omschreven  als 'wat knap om dit te bedenken!'
Die eigenheid geldt in zekere zin ook voor Joanna  zelf: hoe zij zich kleedt, hoe ze loopt en de wijze waarop zij spreekt. Karakteristiek, net even buiten het verwachte patroon en altijd op ontdekkingsreis.

Joanna omschrijft desgevraagd zichzelf als: een gedreven mens en iemand die constant openstaat voor schoonheid. Deze gave heeft ze wellicht meegekregen van haar vader, de bekende Utrechse schrijver C.C.S. Crone (1914-1951). Maar dit terzijde.
Zij zegt bewondering te hebben voor het soms melancholieke van Egon Schiele, maar voelt zich eveneens verwant aan Marina Abramovic, Paul Smith en Jeroen Henneman.
Met haar kunstwerken hoopt Joanna de verwondering door te geven zoals een kind zich nog verwonderen kan.


                                                  

Exposities

                                                                                           

2012 "Een avond in de Bazel"


2012 'Netwerken' recent werk in huiskamergalerie 'Van leuke mensen, de dingen die blijven'


2011  "Windowdressing door Joanna Crone", juni 2011

 

2010  KUNSTkerstbomen Expositie (december 2010), Historische Kelders, Arnhem


2008  Werk opgenomen in de collectie van Civic di Fiber Art, Chieri, Turijn (Italië)


2005  Kunst & atelier route Arnhem/ tentoonstelling met Albert van der Weide en Marianne Epiney


2002  Expositie "Magische werkelijkheid" Galerie "Help u Zelven" Winterswijk




Nominaties

2002  10e Internationale Kantbiënnale Hedendaagse Kunst, Grote Prijs Koningin Fabiola. Reizende tentoonstelling Brussel (België) Heidelberg (Duitsland)


2001  3e Biënnale Internazionale di Fiber Art "Trame d'autore" Chieri, Turijn (Italië)


2000  5e Internationale Betonacprijs 'Connections'. Reizende tentoonstelling België (Sint Truiden), Denemarken (Tondermuseum), Nederland (Nederlands Textielmuseum) en Zwitserland (St. Gallen) (Textil Museum).  


1980-heden Werk in particulier bezit


1980-1982 Werkcontact Kunstuitleen SBK Gelderland 


1980  Biotex Akzo Nobel wedstrijd ‘ Muzikale Clown’, bekroond.


1976  Damesblad Libelle Gouden Naald. Reizende tentoonstelling,Tilburg (Nederlands Textielmuseum), Dordrecht (Mr. Simon van Gijn), Groningen (Genootschap Pictura), Apeldoorn, (Coda Museum), Alkmaar, (Stedelijk museum), Enschede (Twents-Gelders textielmuseum).

  

1975  Rai Amsterdam. Huishoudbeurs, bekroond. 



Publicaties


  • Utrecht in honderd interviews,"Mijn vader, de jong gestorven schrijver C.C.S Crone en zijn Utrechtse verhalen." Jan Jansen, interview met Joanna Crone, 24 mei 2019


  • Arnhems Historisch tijdschrift: Joanna Vreeburg-Crone "Van sokkel tot grafsteen", juni 2011


  • Arnhem aan Zee Gebonden, november 2011 


  • Textiel Plus: Textiel+ Gelderland: Janneke Gelling, mei 1999




Ter gelegenheid van de Arnhemse modebiennale hangen er “kunstjurken”, vervaardigd door Joanna Crone, voor de ramen van huiskamergalerie “Van leuke mensen, de dingen die blijven”. Joanna Crone is een Arnhems kunstenares met een klein, maar internationaal erkend oeuvre op het gebied van draadwerken. Uit diverse, vaak gevonden materialen (o.a. aangespoelde sleperstouwen, haarnetjes, electriciteitskabels) ontstaan in haar handen de mooiste creaties. In augustus 2012 zal er een uitgebreid overzicht van haar werk in o.a. de huiskamergalerie te zien zijn. Naast het werk van Joanna Crone zijn ook de objecten van Janske Hombergen en de foto’s van Poike Stomps in de galerie te bezichtigen.
Geïnspireerd door 'het nieuws, krantenfoto's of gebeurtenissen uit haar eigen leven, ontstaat op die manier een keur aan kunstwerken, die getuigen van een brede kijk op het leven. De namen die Crone eraan gaf, onderstrepen dat: 'Punk-romantiek','Vissenkom en Aquarium', 'Iron Lady' en 'Leesvoer'. Origineel is het Hert van tandenstokers.


Bron: Huiskamergalerie "Van leuke mensen, de dingen die blijven". 23-05-2011


Recensies


  • 2002 Tubantia Kunstbijdrage nr. 17 Beeldspraak; Alphons B. ter Brake
  • 2002 Il venedi dell Art wear, Turijn; Rosella Sleiter
  • 2002 Kant als kunst, Betty Cuykx; 50 press releases van de internationale Betonactentoonstelling in de verschillende landen.
  • 2002 Achterhoeknieuws; Wilma Caris Schilderijen/Joanna Crone objecten
  • 2002 De Gelderlander 'Magische werkelijkheid verbeeld' Wilma Caris/ Joanna Crone: Martin Lacet
  • 2000 Textiel Plus/ Nel Butter


Alle bovengenoemde recensies zijn in print beschikbaar.



Copyright Joanna Crone 2019© All Rights Reserved